Jaguar Brussels West Drogenbos
 

Eén familiebedrijf



Neem een voormalig autocoureur, combineer met een passie voor mooie merken en zakelijk inzicht, voeg daarbij een oprechte verbondenheid met de klanten en een neus voor nieuwigheden.

Dat is in een notendop het portret van Jean-Michel Martin, CEO van Jaguar Land Rover Brussels, de man die aan de basis ligt van een sympathiek familiebedrijf dat betrokkenheid hoog aanslaat.

Na een succesvolle carrière als piloot, besloot Jean-Michel Martin automerken te gaan verdelen, en niet de minste. In 1993 nam hij een BMW-concessie in Sint-Pieters-Woluwe over, gevolgd door een tweede BMW-concessie in Anderlecht en vervolgens een MINI-showroom in Zaventem.

De groep breidde zich geleidelijk uit naar het westen en het oosten van Brussel en versterkte tegelijk zijn merkenportefeuille. In 2011 opende een Jaguar Land Rover-concessie haar deuren in Zaventem. Eind 2015 nam de groep de JLR-activiteiten van de NV Somotra in Drogenbos en Waterloo over, met de bedoeling zijn aanwezigheid in de Brusselse regio te versterken. Alle concessies zijn zeer goed bereikbaar dankzij hun strategische ligging in de buurt van de Ring; klanten en bezoekers hoeven zich dus in het centrum niet te wagen, een enorme troef die een bewuste keuze was.


Geavanceerd

Ondertussen werden de BMW- en MINI-activiteiten verkocht, maar naast de JLR-concessies in Zaventem, Drogenbos en Waterloo bezit de groep ook twee carrosseriebedrijven en een centrum voor tweedehandswagens exclusief voor zijn merken. “Ik heb voor deze merken gekozen omdat ik wilde investeren in premium gamma’s die niet alleen gekenmerkt worden door een goede kwaliteit en uitzonderlijke prestaties, maar die ook aan de spits staan van de technologische vooruitgang”, verklaart de beheerder die ook wijst op de mythische status van Land Rover en het innoverende vermogen van Jaguar.

Hoewel de automobielsector twintig jaar lang stabiel is gebleven, heeft hij de laatste drie tot vier jaar grote veranderingen ondergaan. “Er spelen hier verschillende factoren”, aldus Arnaud Geurts, Operations Manager bij de concessie in Waterloo. “Enerzijds verschuiven de verwachtingen van de nieuwe generaties; anderzijds is de context veranderd. Zo is bijvoorbeeld de fiscale wetgeving gewijzigd. En dan moet je ook nog rekening houden met de elektrificatie van de markt: dit zijn allemaal uitdagingen voor zowel de consumenten als voor de merken en de concessiehouders. Boeiende tijden!”

Ook de definitie van luxe zelf evolueert; die weerspiegelt de trend om terug te grijpen naar de essentie, om zich te ontdoen van al wat overbodig is, binnen een nog meer premium segment, waar het doel niet is om volume te draaien, wel om te zoeken naar het unieke product en exclusiviteit.


Hattrick

Hoewel de drie concessies hetzelfde niveau van verkoop en dienst na verkoop garanderen dankzij hun respectieve medewerkers (elk een twintigtal), onderscheiden zij zich door hun eigen bijzondere accenten. Zo is de concessie in Zaventem mede door haar geografische ligging meer business en corporate gericht, terwijl die van Drogenbos door zijn managers wordt omschreven als een «one-stop-shop», met een afdeling «speciale voertuigen». In Waterloo zijn nabijheid en familiegevoel de belangrijkste kenmerken.

“Maar in alle drie de gevallen zijn onze voltallige teams twee- of drietalig”, benadrukt Lauren Martin, dochter van Jean-Michel Martin, die drie jaar geleden de marketing- en communicatieafdeling van de groep kwam versterken. “Dat is een absolute voorwaarde om het belang dat wij hechten aan het individuele contact met onze klanten in de praktijk te kunnen brengen : wij beperken ons niet tot de verkoop van de auto. Volgens dezelfde filosofie hebben we klantenpanels opgezet om onze klanten te vragen onze concessies en hun dienst na verkoop te evalueren.”

Niet zonder resultaat, want de JLR-concessie van Drogenbos stond in 2022 op nummer 1 wat service in Brussel en Brabant betreft. Dit bewijst eens te meer dat persoonlijke inzet en een menselijke aanpak geen loze woorden zijn in dit bedrijf, waar de baas en zijn personeel altijd in staat zijn geweest vernieuwing te omarmen.